cambodja - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Daphne Pelt - WaarBenJij.nu cambodja - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Daphne Pelt - WaarBenJij.nu

cambodja

Door: daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

20 April 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

yo lange tijd geleden dat ik op deze site was, maar moet het nu toch echt even opschrijven want ik ben ondertussen in vietnam en uit cambodja.

laatste keer was ik in phnom penh, drukke stad, aanval van mieren in mn bed wat leidde tot rode plekken vol bulten van beten over mn hele lichaam, dronken op een dakterras van een superluxe hotel uitkijkend over de mekong rivier, local markets waar je eigenlijk niet wilt dat restaurants daar hun inkopen doen maar wat ze dus wel echt doen.

killing fields en S21. tja, als je niet weet wat het is, google het. ik weet niet precies wat ik hierover moet vertellen. mijn beste manier om het te beschrijven is dat er dertig jaar geleden baby's met hun hoofden tegen een boom werden geslagen omdat wat rare mensen in cambodja bang waren dat die kiddo's hun vader zouden wreken omdat ze die ook vermoord hadden omdat die een bril droeg en slim leek.

en dan zie je rottoeristen selfies maken op massagraven. top dag.

koh tonsay, rabbit island, was next stop. afgelegen eilandje bij de kust van cambodja, waar er geen elektriciteit is behalve tussen 6 en 10 savonds. en als de lichten uitgaan... GEEFT DE ZEE LICHT! mijn adembenemende momentje heb ik wel gehad. momentJE, want toen werd een meisje waarmee ik reisde vollop aangevallen door een kwal en wist ik niet hoe snel ik het water uit moest. de avond eindigde in het scheren van de benen waar je de afdruk van de tentakels zag zitten omdat dat blijkbaar helpt tegen de pijn?

kep, plek waar alle krabben worden gevangen, kampot, plek waar we hebben gechilld. vervolgens bus naar sihanouk ville, meteen op de boot naar ons volgende eiland, koh rong. chill eiland. iets meer elektriciteit, s ochtends tot s avonds, maar niet op het moment wanneer de de ventilator boven je bed het meest nodig hebt.
beste barbecue van groenten (ja nog steeds vegetarisch hier) ever gehad, twee dagen achter elkaar want het was verrrrrukkelijk. en happy hour cocktails. nog een keer in de zee gezwommen in het donker, bang voor kwallen maar ze waren niet aanwezig.

en licht.

als je je handen in het water beweegt geeft het licht. dus een uur lang ben je je handen in het water aan het schudden. en je benen. en je gooit water op jezelf en je ziet allemaal lichtjes op je buik. plankton voor mensen die denken dat ik aan de mushroomshakes zit.

een tocht gemaakt naar de andere kant van het eiland van 45 minuten. klimmen en klouteren echt letterlijk, met touwen alles. om wel het mooiste en rustigste strand ooit in mijn leven te zien.

verbrand door het zonnen op het strand met boot terug naar sihanouk ville waar ik lasagna heb gegeten. op naar homestay in battambang, lekkere loempia's! en toen siem reap. in het begin dacht ik jeetje grote stad weer blijf ik echt niet lang.

bleef ik ook niet lang. volgende ochtend opgehaald om mezelf tien dagen te isoleren van de buitenwereld. waarom heb ik dit gedaan zeg je? dichter bij jezelf komen of zoiets. het was een meditatie retreat met yoga alles. klein mini dorpje buiten siem reap, in de natuur. natuur als in muggen muggen muggen en spinnen. zo groot als mn hand! hagedissen, slangen, kikkers (die halverwege een meditatie op je springen). veganistisch eten. kokosnootvasten, van alles geprobeerd. leuke ervaring maar oh men meditatie is een ramp. stilzitten. niet moeilijk zeg je? probeer dat maar voor 4 uur op een silence saterday. ik heb zelfs een liefde voor koffie aangemaakt op deze retreat puur omdat je dat niet mocht drinken daar. geweldige mensen ontmoet en schreeuwend van blijdschap naar buiten gerend op moment van vertrek.

om in siem reap aan te komen tijdens khmer new year. perfecte timing. dronken van iced magarita's naar de pub street gegaan waar een gevecht van talk poeder en water bezig was. ik denk de beste avond van mijn reis. met vreemde mensen talkpoeder gevecht gehad en op een podium geklommen puur omdat niemand keek dat jen en ik achterom gingen. tweede dag kater in prrrachtig zwembad. derde dag vroeg vroeg op om zonsopgang met wereldwonderen tempel te zien, angkor wat. ook bayon gezien, tempel met allemaal hoofden. laatste was de tempel van tomb raider, die film met angelina joli voor mensen die geen goede opvoeding hebben gehad als ze die film niet hebben gezien. zoals saskia. en na de tempels natuurlijk zwembad en vervolgens laatste (dronken) avond met jen en rest van hariharalaya (retreat) die kwamen om te feesten (in temple bar! rosien ik ben er geweest maar sjee wat was bier duur). eindige in een gekke avond en een brakke ochtend en een nachtbus naar ho chi minh city. eerste deel tot phnom penh met jen in een mini bedje achtig gelegen met een vent naast me in het gangpad die telkens zn benen over mijn benen gooide en gewoon vies roggelde en hoestte. en na een lange 16 uur bussen wisselen en bagage kwijt zijn en vervolgens zelf in de bagage ruimte klimmen omdat mensen verdorie geen engels kunnen en lang lang paspoort controle bij grens vietnam, aangekomen in ho chi minh city. na een uurtje in mn hostel te hebben gezeten opgepikt door james die ik in retreat heb ontmoet en die hier woont. achterop de scooter door het drukke drukke verkeer naar andere kant van stad, dure andere kant van stad, waar ik illegaal mee heb gerend in de colorrun omdat er geen security was die zag dat ik in mn eigen kleren en op teenslippers 5 km mee rende. oke niet rennen het is te warm. meelopen.

en s avonds. het moment waar we allemaal met spanning op hebben gewacht. SASKIA KWAM AAN IN VIETNAM! ze werd ontvangen door james en mij gehuld in poeder. en pizza. jeetje sassie, ze zit nu naast me, leest mee. oke leest niet mee vertelt nu over oma's op facebook. na vandaag rondje door de stad en fijne winkelcentrums en lekkere bbq met james zijn we moe en bezweet. want ho chi minh is warm. en nu vliegen we naar boven naar onze kamer om lekker te slapen en genieten van paaseieren en old amsterdam kaas want dat heeft mams meegegeven aan sas.

morgen tochtje naar mekong delta. met sas. met sas! ja mijn solo reis is nu veranderd in een duo reis. met mn liefste sas. wat ben ik blij en gelukkig dat je hier naast me zit en meeleest dus ik moet wel wat aardigs zeggen kussie lekkerding

  • 11 Mei 2014 - 14:53

    Papa:

    Hoi Daphne,

    Twee en een halve week verder en nu lees ik je blog pas. Natuurlijk weet ik alles al maar toch. Dat van dat drie keer dronken was niet helemaal tot mij doorgedrongen. Goed dat je het hier nog even schrijft. Geniet maar lekker verder.

    Kus, papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

yo ja ik ben er toch ook maar aan begonnen, zo'n reisverslag. ben benieuwd in hoeverre dit gaat werken maar ben zeker wel van plan zo af en toe wat leuke feitjes en verhaaltjes te schrijven zodat mijn ouders met een gerust hart kunnen slapen. even wat leuke uitspraakjes die ik in gedachten houd tijdens al mijn toekomstige reizen: 'If you don't like where you are, move. You are not a tree.' en mijn favoriet: 'One cannot be mad when one looks at a penguin.' geniet van mijn warrige verhalen, ik ga ze lekker in het nederlands schrijven, totdat ik dat niet meer doe. laten we een mooie plek vinden om in te verdwalen.

Actief sinds 11 Feb. 2014
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 6245

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 14 Juni 2014

mijn grootste avontuur --> ONS grootste avontuur!

Landen bezocht: