luang prabang, vang vieng, vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Daphne Pelt - WaarBenJij.nu luang prabang, vang vieng, vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Daphne Pelt - WaarBenJij.nu

luang prabang, vang vieng, vientiane

Blijf op de hoogte en volg Daphne

12 Maart 2014 | Laos, Vientiane

eeennnnn toen was ik al een maand aan het reizen! nu gaat het wel snel zeg, bijna op een kwart van mn reis alweer. ppfff

dus, ja, al eventjes geen reisverslag meer geschreven dus ik ben benieuwd hoeveel ik heb onthouden van afgelopen weken.

luang prabang, ja mn favoriete stad tot nu toe. heb er twee weken gezeten, wat was dat fijn. elke dag dezelfde straatjes lopen, alsof je er woont. eerste week met mn lieve deense vrienden, nanna en anders, de dagen doorgebracht, yoga, thee, eten, films, berg beklimmen voor zonsondergang, nightmarket, massages, ontbijten in joma bakery, ronddwalen, hardlopen, lunchen in joma bakery, de slechtste en duurste theatervoorstelling ooit gezien, boeken gelezen in mijn favoriete cafe, l'etranger books and tea, een plek met kussens en boeken en thee. perfecte combinatie. utopia was er ook zo eentje, daar deed ik elke ochtend eerste week dus yoga, buiten, op een balkon met zonsopgang.

en toen kregen mn deense vrienden een ongeluk met hun scooter. vanaf dat moment besloot ik dat ik never nooit op een scooter of motor hier zou zitten. ik denk wel dat ik mijn nieuwe roeping heb gevonden, want ik heb voor die twee arme stakkers gezorgd alsof ik mijn moeder was. wonden ontsmet, medicijnen gegeven, arnica en calendula, allemaal homeopathisch natuurlijk. homeopaat worden dan maar?

na een week in luang prabang heb ik afscheid van het koppel met strijdwonden moeten nemen en toen was ik weer alleen. fietsje gehuurd en de iets minder toeristische paden opgezocht. in de ochtend. en toen was ik moe. want het is warm. dag later drie jongens ontmoet waarvan er eentje blijkbaar in mijn hostel dorm sliep. en hij heeft een motor. en dus was mijn belofte van een paar dagen terug dezelfde dag nog gebroken. wat is het genieten om op een motor zo'n land te ontdekken. ik heb de hele tweede week tot nu samen met david (franse vent) en shiva (motor) gereisd. in luang prabang betekende dat wat lege watervallen opzoeken ver buiten het centrum, een golfbaan opzoeken dat ietsjepietsje duurder was dan we dachten, naar zwembad rijden en biertjes drinken tussen aziaten die altijd volledig gekleed in spijkerbroek en shirt het water in springen. en toen was er the day of the man with the knife. eerste minder leuke ervaring van deze reis. we vroegen de weg naar een waterval en vervolgens kregen we van een man een groot vleesmes bijna naar ons hoofd. eerst dachten we dat het een grapje was maar de glimlach erna kwam niet dus zijn we weggescheurd met een heel naar gevoel in ons buik.

joma bakery trouwens nog elke dag ontbijt of lunch.

nog wat bergen opnieuw beklommen, eerste sigaar van lieuwe gerookt met een zonsondergang en een biertje. en toen was het zaterdag en nam ik de bus van mn fijne stadje naar een wat minder fijn stadje. vang vieng. het feest drink drugs stadje wat lelijk is, mistig van alle vervuiling in de lucht, maar wel aan de rivier ligt waar je kunt tuben. wat we ook zeker gedaan hebben! 4 uur lang ben je bezig om van de ene plek op de rivier terug naar de stad te komen in een band op het water. duurt langer omdat in het begin er wat barren zijn waar we onder andere een volleybalwedstrijd hebben gedaan en petanque, hier moet ik even zeggen, ik heb dik een fransman ingemaakt met petanque, jeu de boules. gewonnen van een frans iemand! was die niet zo blij mee. schouderklopje.

maandag ben ik in plaats van de bus, achterop de motor naar vientiane gegaan. oke ik had hier wat doodangsten. david kan prrrima rijden dat niet, het is meer het laos volk wat ik niet vertrouw. stelletje gekken op de weg. maar, dit betekende 4,5 uur lang op een motor met twee backpacks. ging nog best goed! gestopt in een mini dorpje langs kant van de weg voor wat noodlesoep en vervolgens hier in vientiane aangekomen. rotstad. druk, lelijk, niet de moeite waard om hier lang te blijven. ookal is dit nu mn derde nacht. morgenochtend bus naar kong lor cave, een grot van 7,5 km lang en soms wel 100 meter hoog, waar je met een bootje doorheen gaat. ben benieuwd.

voordeel van deze stad is dat ook hier een joma bakery is.

zonsondergang boven de mekong rivier was niet slecht, beste pizza ooit gegeten, fried noodles zijn ook niet slecht, er is een soort van nightmarket, vandaag met de motor bijna een uur gereden naar een buddha park, een klein stukje grond vol buddha beelden. best mooi. maar zo warm, zo warm.

ik moet eerlijk zeggen, ik hoop dat de rest van laos mooier is. kijk, luang prabang en dat wat ervoor zat vanaf grens was mooi, maar that's it. mijn adem is nog niet gestokt van geluk omdat het zo prachtig hier is. nee. dus wie weet is het zuiden van laos beter. en cambodia ook. vietnam moet prachtig zijn dus daar kijk ik naar uit. oh! leuk leuk leuk feitje, mn liefste saskia heeft besloten eerder te komen en reist nu vanaf vietnam mee tot einde reis. twee volle maanden. kijken of we het volhouden met elkaar sas!

oke oke ik denk dat ik alle belangrijke dingen nu wel verteld heb.

slaaplekker, liefs

  • 12 Maart 2014 - 17:18

    Timo:

    Hey Dap,

    Ten eerste ben ik trots dat ik als eerste dit verslag heb gelezen... schouderklopje.
    En wat ben ik blij dat er geen groot mes in je schouder zit, maar dat je veilig en wel op shiva (dat is toch de motor) naar de bewoonde wereld bent teruggekeerd.
    En misschien heb je gelijk, ik zou de veredelde boswachter maar uit je lijstje schrappen en maar lekker homeopathie gaan doen (Deze week in de Nederlandse krant over dat 1 miljoen mensen per jaar naar een alternatieve geneeskundige gaat, waarvan nr. 1 acupunctuur en nr. 2 homeopathie).

    Veel plezier nog!

  • 13 Maart 2014 - 01:08

    Charmilla:

    Daffieeee!
    Wat een spannende verhalen joh! Net of ik een boek lees.
    Kijk je wel een beetje uit daar? Vleesmessen, scooterongelukken.. Klinkt wel heftig hoor.
    Wel leuk dat je zo veel lieve mensen ontmoet en dat je overal lekker kan ontbijten :)
    Ik kijk nu al uit naar je volgende reisverslag!
    Let op jezelf en je friends.
    Kussie

  • 13 Maart 2014 - 08:12

    Irma:

    hoi daf,
    wat zie je allemaal mooie dingen wauh
    en dat van die homeopaat zal je moeder wel
    leuk vinden misschien toch je roeping gevonden
    veel plezier nog

    liefs irma ;-)

  • 13 Maart 2014 - 21:10

    Papa:

    Hoi Schat,

    Realiseer je je wel wat je doet als je Shiva berijdt? Shiva is de God van de schepping maar ook van de vernietiging. OK hij is ook de God van het welzijn. Dus zal het wel goed gaan. Alleen vertrouw ik die Fransoos niet zo. Fransen kunnen helemaal niet rijden!! Nou je verhaal klinkt in ieder geval weer erg goed. Het wordt tijd dat mama en ik ook maar eens zo iets gaan doen (maar dan in een of ander wellness resort, grapje). Geniet ervan en ik ben benieuwd wat je nog meer niet verteld hebt om je ouders te sparen. Dat horen we thuis wel.

    kus, papa

  • 14 Maart 2014 - 20:47

    Zaida:

    daaaaaaaapppp
    wow tof! heel tof. jammer dat het niet extreem mooi is maaar je moet ook niet het mooiste al gehad hebben toch, het beste voor het laatst bewaren! en ik heb je kaartje gekregen wat super lief, ik hoop dat je veel geniet en nog veel meer mooie spannende avonturen gaat beleven (zonder mij:( ) maar snel gaan we samen avonturen beleven beloofd! jaaaaaa
    VEEL PLEZIER EN LEVENSERVARING TOEGEWENST
    hihi haha kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

yo ja ik ben er toch ook maar aan begonnen, zo'n reisverslag. ben benieuwd in hoeverre dit gaat werken maar ben zeker wel van plan zo af en toe wat leuke feitjes en verhaaltjes te schrijven zodat mijn ouders met een gerust hart kunnen slapen. even wat leuke uitspraakjes die ik in gedachten houd tijdens al mijn toekomstige reizen: 'If you don't like where you are, move. You are not a tree.' en mijn favoriet: 'One cannot be mad when one looks at a penguin.' geniet van mijn warrige verhalen, ik ga ze lekker in het nederlands schrijven, totdat ik dat niet meer doe. laten we een mooie plek vinden om in te verdwalen.

Actief sinds 11 Feb. 2014
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 6251

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 14 Juni 2014

mijn grootste avontuur --> ONS grootste avontuur!

Landen bezocht: